
W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o przyznanie świadczenia dla sołtysów. Od 1 lipca można składać dokumenty.
Osoby, które wnioskują o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, muszą podać swoje dane osobowe oraz wskazać sposób wypłaty środków. Niezbędne jest też dołączenie do wniosku załączników wskazanych w rozporządzeniu. Będą to:
- zaświadczenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego dla sołectwa, w którym sołtys pełnił funkcję, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji;
- oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
W przypadku, kiedy wójt, burmistrz lub prezydent miasta odmówi wydania takiego zaświadczenia, do wniosku należy dołączyć postanowienie o odmowie oraz pisemne oświadczenia złożone przez co najmniej pięć osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Dodatek dla sołtysów wypłacany jest na podstawie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Ubiegać się o niego mogą osoby, które osiągnęły 60 lat w przypadku kobiet oraz 65 lat w przypadku mężczyzn i pełniły funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej 8 lat.
Wnioski będzie obsługiwać oddział regionalny lub placówka terenowa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwe ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Decyzja w sprawie wypłaty świadczenia powinna zostać wydana w ciągu 60 dni.
Źródło: Rządowe Centrum Legislacji
fot. pixabay.com