alt obrazka

Budynek, który posiada unikatowy wygląd, z charakterystyczną elewacją w formie muru pruskiego, datowany jest na 1877 r. i jest objęty ochroną konserwatorską. PKP SA przekazały już wykonawcom plac budowy, a roboty mają potrwać ponad rok. W ich trakcie podróżni będą korzystać z obiektu tymczasowego.

Parterowy dworzec dawnej Kolei Nadwiślańskiej leży przy liniach 7 z Warszawy w kierunku Dorohuska oraz 12 ze Skierniewic do Łukowa. Budynek w 2015 r. przeszedł już remont elewacji, ale projektant ocenił jego stan na średni – dworzec w znaczniej części, poza poczekalnią i kasą, przez ostatnie lata był nieużytkowany.

W planie przebudowy jest rozbiórka istniejącego dachu oraz wybranych ścian działowych i nośnych, przebicie nowych okien. Wykonana zostanie także nowa konstrukcja drewniana stropu, dach zostanie przykryty blachą tytanowo-cynkową. Założono wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz termomodernizację obiektu od wewnątrz. W ramach inwestycji zmieni się układ funkcjonalny pomieszczeń. Do przestrzeni obsługi podróżnych, czyli holu stanowiącego jednocześnie poczekalnię, będą prowadzić schody i podjazd. Wystrój jego wnętrza będzie zainspirowany architekturą z czasu powstania dworca. Poza stolarką okienną, kasową i drzwiową w kolorze brązowym odtworzona zostanie boazeria. Natomiast posadzka w biało-czarną szachownicę będzie bardzo podobna do tej zrealizowanej w Białymstoku. Poza tymi detalami wnętrze zaprojektowano dość nowocześnie. Podróżni znajdą w nim gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni ulokowano pokój dla opiekuna z dzieckiem i toalety. Resztę przestrzeni na parterze dworca zajmą pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych oraz niewielki lokal na wynajem.

Nowym elementem na elewacji będą zegary. Dworzec zyska również iluminację subtelnie podświetlającą jego bryłę nocą.

Przebudowa dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Oprócz nowych chodników, nawierzchni drogi i elementów małej architektury w sąsiedztwie dworca zostanie wybudowana wiata rowerowa na 32 jednoślady, a także parking na około 10 samochodów.

Zgodnie z informacjami podawanymi przez PKP SA, na realizację robót przeznaczono 64 tygodnie, czyli niemal 15 miesięcy. Projekt przygotowała firma AMT.

Źródło: transport-publiczny.pl

wizualizacje: PKP SA